Utbildningar

B 96- Släp (max 4250 kg.) Risk 2
BE- Släp (max 7000 kg.)
Handledarutbildning / Introduktionsutbildning

Som elev hos oss kommer du att få en individuell utbildningsplan och kostnadskalkyl. I dialog med din trafiklärare kommer din utbildning att planeras. Du kommer b la att få information om hur dina körlektioner redovisas på utbildningskort.

Om möjlighet finns råder vi dig att ta med dig din handledare vid något tillfälle, alternativt under flera tillfällen, under din utbildning. Detta kan effektivisera din utbildning vid körning hemma då handledaren kan få tips och råd av din trafiklärare.

Vid Dala Trafikskola i Mora AB kommer du att utbildas i riskfyllda moment som t ex av- och påfarter på landsväg, att planera, fullfölja och avbryta omkörning i olika miljöer och självklart utbildas du även i problematiken i mörker.

Under sommarhalvåret sker detta endast i teorisalen, men mellan den 15/10 och 15/3 sker det även utbildning praktiskt som egen körning. Från och med 090401 kräver Transportstyrelsen även att du genomgår en riskutbildning del 1 före kunskapsprovet.

Teoriutbildningen är obligatorisk likaså Riskutbildning 1 (Alkohol, andra droger, trötthet och riskfyllda beteenden i övrigt) och Riskutbildning 2 (Halkbana).

Trafikskolan har tre övningsbilar varav en är automatbil. Vi har inga alkolås i bilarna, men man får blåsa inför varje körlektion inne i receptionen innan man åker ut.

Vi har även  mopeder för AM klass I.

INTENSIVUTBILDNING ENDAST I MORA

Intensivutbildning är alternativet för dig som vill läsa teori och övningsköra under en kortare sammanhållen period där teori och praktik går hand i hand.

När Du kommer till oss har du redan ordnat med körkortstillstånd. Vi planerar tillsammans utbildningen efter dina förkunskaper. Om du varken har läst teori eller haft möjlighet att övningsköra privat startar vi där du befinner dig. Vi skickar dig teorimaterial (bok+studiehäften) ifall Du vill börja läsa teori innan din utbildning startar vid trafikskolan, vilket vi rekommenderar.

Målet är att Du ska vara färdigutbildad efter 2-3 veckor. Dock är Intensivutbildningen ingen garanti att du är färdigutbildad efter intensivutbildningen då inlärning hos varje elev är olika.

Intensivutbildning

Kostnaden för ditt körkort beror på antalet körlektioner vilket varierar från elev till elev beroende på förkunskaper.

Din utbildning börjar med teoretisk genomgång där den teoretiska biten går före körningen därefter varvas teori och övningskörning. Riskettan sker din första eller andra vecka och Risktvåan (halkbanan) din andra vecka.
Antalet körlektioner planeras in varefter vad som krävs.

Målet är att ditt teori- och körprov ska kunna utföras senast tredje veckan därför är det viktigt att du
med trafikskolans hjälp planerar detta i god tid.

Medtag egna lakan och handduk vid boende på trafikskolan. Kostnad för att hyra sänglinne är 150 kronor.