Handledarkurs

Är det dags för en handledarkurs?

Gå en handledarkurs hos oss på Dala Trafikskola i Mora och försäkra er om att er privata övningskörning blir så bra som möjligt! Våra trafiklärare har lång erfarenhet av både teori samt praktik och är skickliga på att ger er en pedagogisk undervisning som garanterat är till stor hjälp.

Vår trafikskola finns i mysiga Mora som är en tätort i ett av Sveriges vackraste landskap – Dalarna.

Krav på handledarutbildning och introduktionsutbildning

I Sverige är det krav på att ha genomgått en handledarutbildning/introduktionsutbildning för att få övningsköra privat. När du gått färdigt handledarkurs ska du skicka in din ansökan om att få bli handledare till Transportstyrelsen. När den blivit beviljad/godkänd så skickar myndigheten ett handledarbevis och så kan du och eleven börja köra hemma.

Både du som handledare och din elev ska ha gått en introduktionsutbildning och vi på Dala Trafikskola i Mora vill naturligtvis vara ert förstahandsval när ni väljer körskola!

Introduktionsutbildning hos Dala Trafikskola i Mora, Dalarna

I introduktionsutbildningen får ni bland annat kunskaper i planering och strukturering av övningskörningen och handledaren lär sig om sitt juridiska ansvar. En handledarutbildning är giltig i sammanlagt 5 år och ska du som handledare övningsköra med flera elever så måste du ha en godkänd ansökan för varje enskild elev.

Vi råder dig att ta med dig din handledare vid minst ett tillfälle, gärna fler, under utbildningens gång. Det kan vara till hjälp för att effektivisera er övningskörning hemma eftersom handledaren får bra råd av våra trafiklärare. Dala Trafikskola i Mora ger er de verktyg som ni behöver för att kunna övningsköra privat på ett säkert och tryggt sätt.

Krav för att få bli handledare

Det finns ett antal krav som måste uppfyllas för att en person ska få bli handledare. Enligt Transportstyrelsen ska följande villkor infrias:

• Den blivande handledaren måste ha fyllt 24 år.
  • Eleven ska ha körkortstillstånd och vara minst 15 år och 9 månader.
  • Handledaren och eleven ska ha genomgått en introduktionsutbildning under den senaste femårsperioden – om övningskörningen gäller för personbil eller lätt lastbil. Ni behöver inte gå introduktionsutbildningen vid samma tillfälle.
  • Du som handledare måste ha ett giltigt körkort från Sverige eller ett annat EES-land. Fordonet som ni ska använda i övningskörningen – du ska ha haft behörighet för det under minst fem av de senaste tio åren.

Kontakt

Är du nyfiken på vad vår handledarkurs innehåller? Vill du anmäla dig till Dala Trafikskola i Moras handledarutbildning eller introduktionsutbildning?

Kontakta oss redan idag via telefon eller e-post.

Lärarledda teorilektioner

Vår trafikskola i Mora erbjuder handledarkurs för dig som vill genomföra övningskörning privat tillsammans med en elev. I Sverige är det krav på att ha genomgått en handledarutbildning/introduktionsutbildning för att få övningsköra privat.